World of Horror

Chyba każdy z nas słyszał o jakichś lokalnych miejskich legendach i dziwnych historyjkach dziejących się w szkole czy na naszym osiedlu. Magiczne punkty, podejrzane istoty czy kotlety z kotów na stołówce intrygują miłośników zjawisk nadprzyrodzonych. World of Horror wydaje się być spełnieniem marzeń dla poszukiwaczy tego typu przygód. Czy ta produkcja sprawi, że w końcu dowiemy się dlaczego zupka naszej sąsiadki ma taki dziwny smak?

World of Horror to gra indie znajdująca się obecnie we Wczesnym Dostępie Steam i programie Game Preview w Game Pass PC. Mamy do czynienia z nietypowym straszakiem, który wyróżnia się spośród innych gier niezależnych stawiających na grozę.

World of Horror
Gra w której gramy w grę.

Przeklęte miasto

W najogólniejszym zarysie fabuła World of Horror to opowieść o młodej osobie wpadającej na szereg powiązanych ze sobą tajemnic. Akcja tytułu rozgrywa się w typowej japońskiej mieścinie jaką znamy z innych podobnych historii. Jest to całkiem zgrabny pomysł, który łączy w sobie odrobinę Lovecrafta z historyjkami pojawiającymi się w twórczości autorów takich jak Masaaki Nakayama czy Junji Ito.

Fabuła jest tylko lekko zarysowana przez to, że gra jest bardzo otwarta i każde rozpoczęcie nowej przygody wiąże się z masą zmiennych. Ogólne założenie pozostaje jednak zawsze takie samo. Jako młoda osoba podejmujemy się rozwiązania szeregu lokalnych zagadek po to by poznać przerażający sekret naszego miasta.  

World of Horror
Źle jej patrzy z oczu.

Nietypowy gameplay

Na ten moment World of Horror kojarzy mi się z mieszanką gry visual novel i produkcją RPG. Jest to swego rodzaju przeniesienie papierowej gry RPG do wirtualnego świata. Rozgrywka to swego rodzaju symulacja papierowej kampanii RPG ze statystkami postaci wpływającymi na to co jesteśmy w stanie zrobić i z masą losowych zdarzeń i sytuacji. Zabawa polega na podejmowaniu różnych decyzji, które odbijają się na stanie naszej postaci. Do tego odrobina eksploracja różnych lokacji i trochę prostych zagadek. Od czasu do czasu powalczymy z potworami i wariatami. Większość gry to jednak chłonięcie klimatu dziwnego miasteczka, gdzie na każdym kroku czeka nas jakieś dziwne wydarzenie. Pod tym względem World of Horror przypomina mi seriale takie jak Eerie, Indiana, Haven czy Buffy.

Papierowe RPG w moim komputerze

Jak przystało na grę RPG mamy sporo statystyk, które wpływają na to jak potoczy się nasza gra. Duże znaczenie ma tutaj stan psychiczny postaci. Napotykamy masę dziwnych zdarzeń, które mogą nas popchnąć w stronę szaleństwa. W końcu konfrontacja z pradawnymi bożkami z kosmosu zawsze kończy się źle dla człowieka.  Praktycznie każdy wybór przekłada się na zmianę stanu postaci. Czasem musimy podejmować trudne decyzje i na przykład poświecić trochę poczytalności by pokonać bestię z innego wymiaru.  Z początku te systemy jak i forma ich prezentacji mogą się wydać skomplikowane. Na szczęście w grze jest samouczek, który pozwala nam szybko złapać mechanikę tej produkcji.

World of Horror
Cicho wszędzie, straszno wszędzie.

Genialna składanka

World of Horror łączy rzeczy które lubię. Twórczość H.P Lovecrafta wymieszana z japońskimi klimatami i oprawą graficzną inspirowaną pracami Junji Ito. Do tego gra RPG w klimatach horroru z naciskiem na miejskie legendy. Ostatnim elementem tej nadzwyczaj udanej układanki jest odrobina roguelike  i nietuzinkowy styl. Na rynku po prostu nie znajdziemy drugiego takiego produktu. Nie wiem jak wiele osób interesuje się wszystkimi poszczególnymi elementami tego indyka. Muszę jednak przyznać, ze ich połączenie wypada naprawdę dobrze. Wszystkie powyżej wymienione rzeczy dobrze ze sobą współgrają i tworzą klimatyczny i naprawdę grywalny tytuł.

Może rogalika?

Interesującym aspektem World of Horror jest to, że gra jest swego rodzaju produkcją roguelike. Mamy opcję stworzenia losowej kampanii, gdzie wybieramy spośród masy elementów kształtujących naszą przygodę. Później stajemy na przeciw 5 lokalnym tajemnicą, które stanowią klucz do zagadki przeklętego miasta. W trakcie zabawy czeka nas masa losowych wydarzeń i praktycznie każde przejście gry będzie trochę inne. Choćby ze względu na to, że każda z pomniejszych spraw ma więcej niż jedno zakończenie a kolejność rozwiązywania tajemnic wpływa na różne dodatkowe wydarzenia w grze.  

Już na ten moment opcji jest dosyć sporo a rozwiązywanie zagadek na różne sposoby dodaje nam kolejne opcje do kolejnych podejść do gry. Jeśli ten element zostanie jeszcze bardziej rozwinięty to w pełnej wersji możemy doczekać się czegoś co będzie świetnie symulowało papierowe gry RPG. Całość sprawdza się dobrze jako roguelike bo moje kilka podejść do World of Horror zaowocowało różnymi przygodami, które kończyły się na różne sposoby.

World of Horror
Takie tam lokalne legendy.

Nie dla każdego?

Zdaję sobie sprawę, że World of Horror nie będzie tytułem dla każdego. W końcu rozgrywka tutaj sprowadza się do czytania, losowych wydarzeń  i stosunkowo prostych walk w systemie turowym. Wszystko to łączy się jednak w zgrabną całość, która naprawdę dobrze działa. Fani papierowych sesji w horrorowe RPG dostają tu dobrą namiastkę tego co oferują spotkania z mistrzem gry. Jednak nawet bez tego elementu czeka nas niezła przygoda z dreszczykiem, która jest warta naszej uwagi choćby ze względu na to jak bardzo wyróżnia się z innych gier dostępnych na rynku. World of Horror to naprawdę ciekawe doświadczenie i coś co warto sprawdzić na własnej skórze.

World of Horror
Typowy finał dla bohaterów opowiadań H.P. Lovecrafta.

Powalający styl

Oprawa graficzna tego tytułu to element, którzy rzuca się w oczy już od pierwszej chwili. Mamy 1 bitowy styl z niezwykle ograniczoną paletą kolorów, które jesteśmy w stanie ustawić w opcjach. Na moje amatorskie oko nie ma tu więcej jak 4 czy 5 kolorów na ekranie. Do tego wszystko podane jest w bardzo pikselowatej wersji przypominającej mi panele z jakiejś mangi. Mamy ewidentnie japoński, horrorowy styl inspirowany twórczością mistrzów grozy takich jak Junji Ito. Przejawia się to nie tylko w wyglądzie świata, ale także stylu grozy. Mamy masę dziwacznych i obleśnych straszydeł powiązanych z tematem miejskich legend. Dlatego straszyć nas będą nie tylko trupiaki i typowe potwory, ale także zatrute rameny czy  pocięte kobiety z nożyczkami.

World of Horror wygląda nietypowo i w pewnym sensie nie pasuje do dzisiejszych czasów. W końcu mamy tu rozpaćkane rysunki stworków co gryzie się z założeniami horrorów stawiających  na potworki wyskakujące z zza rogu. Jednak ten mangowy styl nie tylko pasuje do stylu rozgrywki, ale także skutecznie buduje atmosferę gry. Znajdujemy się gdzieś w sferze pastiszu, który świetnie oddaje klimat dzieł do których się odnosi. W tym wypadku trudno wymagać od World of Horror czegoś więcej.

Wczesny dostęp

Zazwyczaj mam dość rzeczy, które znajdują się we Wczesnym Dostępie. Na rynku jest zbyt wiele dobrych gier by tracić czas na coś co kiedyś stanie się pełnoprawnym produktem. W wypadku World of Horror czekałem na więcej od kiedy przez przypadek znalazłem próbkę tej produkcji na Itch.io. Demko sprawiło, że stałem się fanem tej niezwykle ambitnej produkcji. Wersja Early Access utwierdza mnie w przekonaniu, że szykuje się prawdziwa uczta dla fanów grozy.

World of Horror
Junji Ito w World of Horror?

Cthulhu poleca

Same superlatywy na temat World of Horror to nie przesada. Ten tytuł to swego rodzaju powiew świeżości w gatunku a także naprawdę fajny pomysł an straszaka. To że gra łączy w sobie rzeczy, które uwielbiam na pewno jest dodatkowym atutem, który z automatu czyni mnie fanem projektu. Ciężko mi do koca ubrać w słowa dlaczego jestem tak zachwycony tym tytułem. Może to fakt, że nietypowa mieszanka stylów i gatunków po prostu działa i dostarcza coś czego brakuje mi w wielu współczesnych horrorach?

World of Horror to nietuzinkowy projekt, który w fajny sposób miesza ze sobą sporo interesujących pomysłów. Efektem tego miksu jest naprawdę wciągająca gra z olbrzymim potencjałem. Może jestem trochę zbyt optymistyczny, ale w moim przekonaniu szykuje się nam kolejny indie klasyk. Szczerze polecam ten tytuł i mam nadzieje, że odniesie on spory sukces. Potrzebujemy więcej projektów takich jak World of Horror.